Jak správně udržovat přívěsný vozík?

Pokud zakoupíme přívěs, je třeba se o něj také v budoucnu starat o provádět pravidelnou údržbu. Samozřejmě proto, aby nám přívěs dlouho vydržel a dobře sloužil, ale také proto, aby nebyl v provozu pro ostatní účastníky nebezpečený. Zkusíme Vám popsat, na jaké části je třeba se zaměřit.

Kola, pneumatiky
Stejně jako u automobilu i u vozíku správné hustění ovlivňuje jízdní vlastnosti vozíku a životnost samotných pneumatik. Zvláště u menších zátěžových 10" kol správná výše tlaku významně ovlivňuje životnost pneumatik.

Elektroinstalace, svítilny
Funkce svítilen by měly být zkoušeny před každou jízdou s přívěsem! Aby fungovali vždy, je třeba pravidelně ošetřovat konakty v samotné vidlici (koncovce, zástrčce, samci...), samotných svítilnách a zvláště v konektorech zadních svítilen, kam se často vlivem ostřiku může dostat vlhkost.
U přívěsných vozíků vybavených LED svítilnami (lampami) odpadá nutnost ošetřování kontaktů u žárovek. LED svítilny mají obecně navíc mnohem lepší osvit i násobně vyšší životnost, odolávají otřesům během jízdy.

Tažný kloub
Často se stává, že majitelé vozíků jezdí s přívěsem, aniž je tažná koule či lůžkou tažného kloubu namazáno. Je třeba si uvědomit, že kloub a koule tvoří de facto kluzné ložisko a pokud je lůžko kloubu suché, dochází k nadměrnému opotřebení kloubu, zvetšení vůle a tepelnému zahřívání, "vrzání" během jízdy, vibracím apod. Jako mazivo se nejlépe hodí bílá nebo červená vazelína či mazací tuk, krátkodobě silikonový olej.
Pozor : Pokud je přívěs vybaven tzv. "stabilizačním kloubem", mazáním ztrácí tento kloub funkčnost!

Ošetření povrchových částí
V dnešní době je drtivá většina přívěsných vozíků vyrobena z žárově pozinkovaných kovových dílů. Obecně velmi dobře odolávají korozi. Na jejich povrchu se časem vytváří tzv. oxidace. Kovové části časem šednou, jsou matnější. Esteticky a morálně tedy přívěsy stárnou i přes obecně dobrou povrchovou úpravu. Přívěsy doporučujeme zvláště v zimních měsících při jízdě na solených silnicích oplachovat čistou vodou, aby solanka na přívěsu nepůsobila dlouhodobě.

Podvozek, korba přívěsu
Jednou za čas není od věci projít všechny šroubové a nýtové spoje na korbě a podvozku přívěsu, zvláště u nosných částí (šrouby nápravy, tažného kloubu, ojí...)
 
Přejeme Vám, aby Vám Váš přívěs dlouze sloužil!
Tým TANATECH